Meesterkopie 2

A mastercopie 2

This blogpost is only available in Dutch.

Op pad met Repin

Omdat ik Ilja Repin als een prettige ‘reisleider’ heb ervaren en omdat ik ondanks mijn vele leermomenten bij het schilderij van Nadia het gevoel heb dat ik nog veel meer van deze briljant schilder kan leren, kies ik voor een dubbelportret in de buitenlucht.

Toen ik in 2001 de grote Repin overzichtstentoonstelling ‘Het geheim van Rusland’ in Groningen bezocht kon ik maar moeilijk loskomen van deze schilderijen (Ik geef toe… het klinkt wat dramatisch maar het voelde gewoon zo magisch tussen die levensechte portretten) daarom kocht ik direct een catalogus in de museumshop. In de trein op de terugweg naar huis bladerde ik door mijn kersverse boek en zag al dat moois weer voorbij komen totdat ik dat ene ‘vreemde’ schilderij weer zag. Was het wel een schilderij of gewoon een foto als toelichting op zijn leven? Nee echt, het ís een schilderij! Ik heb het over het schilderij De Landloopsters.

Ik heb heel wat kunstboeken door de jaren heen verzameld maar dit boek van Ilja Repin is veruit het meest ingekeken boek van mijn boekenkast. Jaren later kom ik de Landloopsters weer tegen in mijn inmiddels ietwat verfomfaaide Repin boek. Nu is het moment om ook dit kunstwerk, wat uitblinkt in tonale contrasten en een subtiel en ‘beperkt’ kleurenpalet (niets blijkt achteraf minder waar), tot op het bot te doorgronden.

Tijdens het schilderen van deze kopie leerde ik vooral bij aanvang te denken in grote vereenvoudigde vormen (dit tafereel sterft van de details) en gedurende het proces langzaam maar zeker steeds meer detailering aan te brengen in toon, kleur en penseelstreek.

Een kwalitatief referentiebeeld is een must. Ik heb hier ook geleerd nooit met twee verschillende prints te werken. Het is een verleidelijke keuze wanneer je de kleur van een onscherp voorbeeld wil en de scherpte van een reproductie waarvan de kleur niet met het origineel overeenkomt. Maar je loopt op den duur tegen allerlei tegenstrijdigheden aan waarin het schilderwerk zijn kracht verliest.

Ik kan iedereen het maken van een meesterkopie aanraden, het is een waardevolle studie. Kies een schilderij naar jouw voorkeur en ga gewoon aan de slag. Je leert door een meesterkopie indirect van grote getalenteerden personen waar je normaal gesproken nooit face-to-face les van zou kunnen krijgen in een atelier. Ik heb door deze training les gehad van een docent die wereldwijd wordt geprezen door zijn vakmanschap en artistieke visie en die ver voor mijn tijd leefde. Hoe mooi is dat!

Na het maken van meesterkopieën, het lezen van boeken, bezoekjes aan musea, het bekijken van interviews en documentaires, blijf ik nog altijd evenzo geboeid door deze meester Ilja Repin als bij de eerste kennismaking met zijn werk in 2001 in Groningen. Wat een kwaliteit!

Pak snel je kans om deze schilder te ontmoeten in Assen nu het nog kan. Er hangen tot april 2017 verschillende topstukken van Ilja Repin in het Drents museum. Waaronder de Wolgaslepers (Dit schilderij heeft in Rusland dezelfde status als De Nachtwacht van Rembrandt in Nederland)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *